منطقه ویژه اقتصادی سرخس یک فرصت ملی
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی
 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم سرخس ؛از مشهد راهی نه چندان دراز اما پر پیچ و خم را می پیمایید. از چند روستا و آبادی و بالاخره از جنگل های کوهپایه ای مزداوند که می گذرید راهی که انگار انبوهی از گذشته ها را با خود دارد. انگار هنوز صدای کاروانیان و زنگ زنگوله های اشتران را در میان جاده ای در هزار توی تاریخ این سرزمین می شنوید.

 

 

 

 

به سرخس می رسید؛ آنچه می بینید دشتی فراخ که از تارخ کهن ناگفته ها و گفته های بسیاری را با خود همراه دارد. دشتی مسطح و مستعد؛ خاکی پر از طراوت و استعداد که روزگاری انبارهای غلات مملو بود از محصول غنی این خاک.


هنوز زمانی زیاد از افتتاح یکی از بزرگترین و تاریخی ترین پروژه های اقتصادی کشور در این منطقه نمی گذرد. در اردیبهشت ماه 1375 روئسای جمهور ـ نخست وزیران و وزرای بیش از 70 کشور در این منطقه گردهم آمدند تا شاهد تلألو الماسی باشند در دروازه ورود به بزرگترین بازارهای جهان ـ و به جرأت می توان گفت تاکنون هیچ پروژه ای در این بعد اهمیت و بزرگی به مرحله شروع و افتتاح نرسیده بود.


آن روز روسای جمهور بسیاری از کشورهای عضو اکو از جمله ترکیه-پاکستان-افغانستان-تاجیکستان-ترکمنستان- و سفرا و نمایندگان عالیرتبه این کشورها خود را به این مراسم رسانده بودند و الحق که گردهمایی عظیمی شکل گرفته بود که امید را در دل هموطنانمان علی الخصوص مردمان دیار خراسان شعله ور کرد.


آستان قدس رضوی بعنوان یکی از بزرگترین بنیادهای عام المنفعه مذهبی جهان و در راستای کمک به احیای اقتصاد و تجارت کالا در این منطقه به عنوان سرمایه گذار اصلی در سرخس، سنگ بنای منطقه ویژه ای را بنا نهاد که امروز به حق به هوشمندی و موقعیت شناسی دقیق مدیران این مجموعه باید آفرین گفت.


سرخس در بهترین موقعیت استراتژیک می توانست شروعی باشد برای پیوند تجارت جهانی با مرزهای ایران اسلامی.


سرخس دروازه ورود به آسیای میانه، شمال قفقاز و چین تا اروپا است. سرخس پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج فارس جمهوری اسلامی ایران است.


وجود مخازن غنی و سرشار گاز طبیعی در جوار پالایشگاه بزرگ گاز شهید هاشمی نژاد در سرخس، همجواری با مخازن عظیم انرژی نفت و گاز آسیای میانه، آب فراوان ناشی از احداث سد بزرگ دوستی بر روی رودخانه مرزی تجن، نیروگاه برق در حال احداث در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و مهمتر از همه برقراری ارتباطات ریلی کشورهای آسیای میانه با منطقه ویژه اقتصادی سرخس از طریق ریل عریض و اتصال آن به بنادر جنوب کشور به مسئله ریل نرمال و نیز وجود فرودگاه بین المللی الماس سرخس با امتیاز مرز هوایی با باندی به طول 4 کیلومتر و عرض 60 متر، منطقه ویژه اقتصادی سرخس را به عنوان بهترین عرصه فعالیت اقتصادی با 5296 هکتار وسعت در شرق کشور معرفی کرده است.


و اما اینک رشد و توسعه این منطقه نیازمند عزمی جدی و نگاهی ملی، به دور از حب و بغض ها و اغراض سیاسی و اقتصادی است.


وقتی به یک منطقه، عنوان "فرصت ملی" اطلاق می شود یعنی که این منطقه متعلق به تمامی ملت ایران است. تولیت آستان قدس رضوی سرمایه گذاری در سرخس را زمینه ساز رونق و رفاه برای ساکنان این شهر می داند و معتقداست باید بسترهای لازم برای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال برای جوانان این خطه مقدس فراهم شود.


این منطقه می توانست و می تواند بزرگترین منطقه آزاد جهت تبادلات کشورهای عضو اکو و مرکزی برای تبادلات کشورهای عضو پیمان شانگهای باشد. حتی در همسایگی این منطقه بازارهای بزگ آسیای میانه به دست همسایه شمال غربی کشور یعنی ترکیه و چین تسخیر شده و این منطقه در این میانه مهجور مانده است.


و اما انتظار از کلید داران دولت تدبیر و امید این است که با نگاهی ژرف خاک و غبار را از این الماس درخشان بزدایند تا روزی این الماس که همان رونق و رشد اقتصادی این منطقه در تمامی مناطق بدرخشد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 29 دی 1392برچسب:منطقه ویژه اقتصادی سرخس, :: 19:25 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 172
بازدید کل : 55626
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1